VÅRA KOMPETENSER
Våra bakgrunder
SUSANNES BAKGRUND
Susanne är en energigivande och driven entreprenör med ett strategiskt tänkande. För henne är det viktig att se möjligheter före hinder och skapa prestigelösa samtal. Hon tycker det är viktigt att utmana strukturer och roller för att nå gemensamma mål. Hennes första arbete var på en marsipanfabrik strax utanför Malmö. Hon jobbade därefter inom olika serviceyrken för att senare utbilda sig som busschaufför på Malmö Lokaltrafik. Två veckor efter hennes 20-årsdag klarade hon utbildningen och kunde stoltsera med att vara den yngsta kvinnliga busschauffören i Sverige. Hon brukar säga att den tiden var den bästa skolan i beteendevetenskap. Efterföljande år arbetade Susanne för American Express som affärsresesäljare, som ledde till att hon började arbeta för Tetra Laval som Travel Manager. Där var det prioriterat att förhandla fram avtal som gav besparingar för koncernen. Hon förhandlade även fram mjuka värden för koncernens resenärer. Att kommunicera och involvera medarbetarna i genomförda förhandlingar och implementera dem till marknadsbolagen var minst lika viktigt. Efter flera år boendes i Schweiz och Vietnam startade Susanne sitt första företag inom handel. Därefter tog hon anställning på ett näringslivsbolag för att arbeta som plats-, och destinationsutvecklare. I samverkan med näringslivet, kommun och fastighetsägare arbetade hon fram vision och handlingsplaner i syfte att öka tillväxten för platsens intressenter. 2014 blev Susanne nominerad till Årets Centrumutvecklare av den rikstäckande branschorganisationen Sveriges Centrumutvecklare. Sedan 2015 har Susanne drivit sitt eget konsultföretag inom förbättringsledning och platsutveckling med uppdrag i framför allt Värmland och Östergötland. |
EVA-KLARAS BAKGRUND
När andra beskriver Eva-Klara är det ord som drivkraft, strategiskt tänkande, engagemang och glädje som kommer upp. Eva-Klara jobbade först i flera olika serviceföretag och lärde sig redan som 13-åring vad det innebär att ha kunden i centrum då hon hade hand om ett sommarcafé i Värmländska Kristinehamn. Hon flyttade till Paris som 19-åring och bodde där i två år. Lärde sig franska, testade några nya serviceyrken och hade hand om en delikatessbutik det sista året. Där lärde hon sig hur man skär lax i fina skivor så att den såg ut att vara hel när den serverades. Entreprenörsandan fanns runt henne redan under uppväxten med en morfar som alltid var positiv, såg möjligheter och drev flera olika företag. En sann förebild! Större delen av yrkeslivet har Eva-Klara jobbat inom finanssektorn. Först på en fondkommissionärsfirma och sedan inom SEB. Där har hon jobbat som både kontorschef, distriktschef och med förbättringsledning inom digitalisering för kund. En ledstjärna som följer henne är ”Ta hand om dina medarbetare så tar de hand om dina kunder”. Richard Branson citat som stämmer så väl in på vad verkligt kundfokus handlar om! Hon fokuserade på att investera i rätt verktyg och utveckla medarbetarna för att nå framgång så att kunderna upplevde service i världsklass. Hon lärde sig under resan både som ledare och förbättringsledare att det är viktigt att involvera människor, ha olikheter i grupperna, vara tydlig och kommunikativ och att följa upp det man beslutar sig för. De senaste åren har Eva-Klara jobbat med coachning och utveckling av individer och ledare i eget företag. |
ELINS BAKGRUND
Elin har sina rötter i Kristinehamn där hon arbetade många år inom handeln och det var där hon bestämde sig för att fortsätta arbeta med människor i någon form. Efter avslutade studier till personalvetare var det Stockholm som lockade och HR-jobb inom Praktikertjänstkoncernen. Kärleken drog Elin tillbaka till Värmland och Karlstad där hon fortfarande bor och stortrivs. Elin har arbetat med konsument- och utbildningsfrågor på Konsumentverket och HR-frågor inom Region Värmland. Intresset för arbetsmiljö har alltid funnits där och Elin har haft både operativa och strategiska uppdrag inom området. För mig är arbetsmiljöfrågor något av det roligaste som finns att arbeta med. För många är dessa frågor ett tråkigt måste. Min passion är att vända den inställningen och få arbetsmiljöfrågorna att rocka. Ett hållbart arbetsliv för mig handlar om att bli överens om vad arbetsmiljö är, varför vi ska arbeta med det och hur. När människor mår bra på jobbet samarbetar de väl och verksamheten blir lönsam. Sedan hösten 2019 driver Elin eget företag som arbetsmiljöutvecklare. Har haft uppdrag som inneburit både coachning av ledare, kartläggning och utbildning inom arbetsmiljö. |
CARAT Consulting grundades & ägs av Susanne Forsberg & Eva-Klara Blomberg Högväg. Företagets grundvärderingar är en viktig del i valet av personer företaget kommer välja att ha som samarbetspartners framåt så även kunder.