FÖRÄNDRINGSLEDNING |
FÖRÄNDRING STARTAR I EN TANKE OM FÖRBÄTTRING
Leda en förändring initieras i att man vill förbättra sin verksamhet. Det kan exempelvis handla om att digitalisera verksamheten, ny riktning för företaget där du behöver få medarbetarna att ta ägarskap för resan eller något annat som bidrar till att en förändring av beteenden behövs. FÖRST EN TYDLIG STRATEGI SEDAN FÖRÄNDRING När du som ledare satt en strategi och mål för verksamheten vet du att vissa saker behöver förändras för att nå dit du vill med företaget. Det kan vara en stor förändring för individerna. För att få med individerna på resan behövs både insikt, kunskap och att medarbetarna får vara med i att ta fram hur ni ska komma dit. Det ger en bättre effekt långsiktigt. En av de absolut viktigaste delarna att börja med är att ta fram sense of urgency (det som skaver och berör medarbetarna för att nå målet). VARFÖR behöver jag som medarbetare göra en förändring. HUR är det en förbättring för just mig? TYDLIG & GENOMTÄNKT PROCESS Vi har många års erfarenhet av förändringsledning. För oss är det viktigt med en genomtänkt process:
Jag skulle rekommendera Susanne till alla som har ett projekt eller ett uppdrag där man vill uppnå ett resultat. Hon är skicklig på att leda en process fram till ett mål även om processen inte skulle visa sig vara en spikrak resa. Hon är tydlig både i muntlig och skriftlig kommunikation och duktig på att måla upp målbilden. Entusiasm och engagemang kännetecknar Susannes arbete." |
KRISLEDNING |
KRIS I ETT FÖRETAG OCH HOS INDIVIDEN ÄR SAME SAME FAST ÄNDÅ OLIKA!
När en kris drabbar ett team går teamet igenom de 4 rummen. Rummen kallas för Nöjdhet, Censur, Förvirring/Konflikt och Inspiration/Förnyelse. Det är bra att ha kompetensen om hur teamet förändras och också hur olika individerna rör sig mellan rummen och dess faser. Medarbetaren går igenom fyra faser chockfas, reaktionsfas, bearbetningsfas och nyorienteringsfas. Dessutom blockeras hjärnans funktioner såsom logiskt tänkande och kreativitet vid stress. Självklart reagerar vi också olika. LEDA I KRIS KRÄVER VISS KUNSKAP FÖR ATT NAVIGERA RÄTT Kris kan ha olika orsaker. Det kan vara en yttre kris vilken företaget inte kan direkt påverka, exempelvis ekonomisk som finanskrisen 2008 eller pandemi som Coronakrisen 2020. Det kan även vara en inre kris i företaget, exempelvis uppsägning av medarbetare, omställning av kompetens, dödsfall eller annat. ERFARENHETEN SÄGER ATT KRISPLAN & KOMMUNIKATION ÄR A & O Enligt erfarenhet från andra kriser klarar sig de företag bäst som:
Jag rekommenderar henne till alla som har ett projekt eller ett uppdrag där man vill uppnå ett resultat. Hon är skicklig på att leda en process fram till ett mål även om processen inte skulle visa sig vara en spikrak resa. |