När vi startade företaget satt vi instängda i ett litet rum under sex veckor i träningskläder med våra två hundar. Vi manglade fram vilken kultur företaget ska andas, vilka värdeord vi vill leverera till kund, vilka företag vi vill jobba med, vilka mål vi vill ha, vilken vision vi vill jobba mot, vår ledstjärna och tagline. Efter det har vi jobbat igenom mötesstrukturer, uppföljning, roller och feedbackkultur. Vi har gjort allt det vi jobbar med mot kund. KANONGRUND för vårt företag. Nu är det inga frågetecken, vi vet vad som gäller och är överens om allt från arbetsmiljö till kundbemötande. VÄRDEORDVi har alla en inre kompass som leder oss i livet. En del kallar det magkänsla. Det är ofta inlärt av föräldrar och andra vuxna runt oss under uppväxten. Vi gör som föräldrarna gör och inte som de säger. De värderingar som leder oss är ofta svåra att ta på och svara på vilka de är när någon frågar oss fast vi lever efter dem. Vi ser det som viktigt att vara tydliga med varandra hur vi vill möta varandra varje dag på jobbet och även det kund kan förvänta sig av oss när vi jobbar med dem. Så vilka är de, våra värdeord? MET!!! Det förstår väl alla? Nooop. Här kommer en förklaring. M=mod. Vi ställer modiga frågor i prestigelösa samtal. Det är ofta så att man som ledare inte alltid har verktygen och vet vilka frågor som behövs för att exempelvis få ett team att fungera som är i opposition och konfliktfasen. Här ställer vi de modiga frågor som behövs för att ta nästa steg. E=energi. Vi tillför energi, driv & glädje genom arbetsprocessen. T=tillit. För oss är det viktigt med tillit genom arbetsprocessen och även efter avslutad arbetsprocess. För oss innefattar det både att känna tillit till varandra för det arbete som görs men också förtroende och sekretess. Känslig information stannar hos oss. TAGLINE & LEDSTJÄRNA”We add value to to your value”. Vår tagline. Vi adderar värde till företagets humana kapital. Det viktigaste & finaste ett företag har. De företag som ser det på samma sätt som oss är de företag vi vill jobba med.
”Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to.” Richard Bransons ord är vår ledstjärna. Utveckla, coacha, led medarbetarna så att de blir så skarpa i det de gör att de kan lämna imorgon. Behandla dem så bra att de vill stanna. Vackert eller hur? Det är som musik i våra öron!
0 Kommentarer
Lämna ett svar. |
SkribenterVi är två entreprenörer som driver CARAT Consulting. Den ena är medellång och ljus och den andra lång och mörk. Den ena har bott i Vietnam och den andra i Paris. Den ena har kärleksflyttat till Värmland och den andras man kärlekspendlar till Värmland. Båda har hund, båda har en 21-årig dotter (den andra har en son och två bonusdöttrar på det), båda har starka grundvärderingar och vi älskar att se människor, team och platser utvecklas. Arkiv
Januari 2021
Kategorier |